En ny skulptur
Det finns en del konstverk som är utplacerade i Stockholm av olika konstnärer. Dom finns på Djurgården, Kungsholmen och på flera olika ställen. Och också i botkyrka, Huddinge, Sollentuna och Solna. Och är man intresserad finns det både utförlig information och kartor på nätet.
I somras var Prins Daniel på Djurgården i Stockholm och invigde en ny skulptur. Det är det tredje verket som Prinsessans Estelles kulturstiftelse presenterar till skulpturparken på Rosendal. Skulpturen heter Wind Sculpture in Bronze I och är gjord av en konstnär som heter Yinka Shonibare. Yinka Shonibare är en brittisk nigeriansk konstnär som närvarade vid invigningen. På invigningen fanns också dom brittiska och nigerianska ambassadörerna, men också speciellt inbjuda gäster och allmänheten.
Prins Daneil startade invigningen med ett tal och när invigningen var klar åkte Prins Daniel till en förhandsvisning av en filmutställning som Yinka Shonibares gjort. Filmutställningen visades på Liljevalchs. Liljevalchs ligger på Djurgård en såsom många skulpturer och konstverk. Det är en konsthall som invigdes 1916. Konsthallen tillhör Stockholms stad och är blåklassad av Stadsmuseet i Stockholm.
Bakgrund och idé
Prinsessan Estelles Kulturstiftelse grundades hösten tvåtusennitton på initiativ av Kronprinsessparet med målsättningen att främja konst och kultur i Sverige. Ett av stiftelsens huvudprojekt är att etablera en permanent skulpturpark i Rosendalsområdet på Djurgården i Stockholm. Målet är att tillgängliggöra samtidskonst, skapa konstpedagogisk verksamhet och ge möjlighet för allmänheten att möta konstverk ute i det öppna landskapet.
Wind Sculpture in Bronze I
Det konstverk som heter Wind Sculpture in Bronze I är skapat av konstnären Yinka Shonibare CBE. Verket invigdes den andra juni tvåtusentjugotvå av Prins Daniel som representant för kulturstiftelsen. Skulpturen är den tredje permanenta skulpturen i Prinsessan Estelles skulpturpark.
Utformning och material
Skulpturen har måtten ungefär två meter hög, långa och breda proportioner som gör den märkbart närvarande i landskapet. Materialvalet är brons som är lackerat och kombinerat med betong i sockel eller fundament för att stabilisera konstverket.
Konstnären har hämtat inspiration från sin Wind Sculpture-serie där han tidigare gjort verk som bland annat Vasa Ship och Nelson’s Ship in a Bottle. I dessa tidigare verk bytte han vita segel på skepp till färgglada tygmönster med afrikansk-batikstil. I Wind Sculpture in Bronze I försöker han fånga luftens tyngdlöshet i ett tungt, gediget material. Skulpturen är målad i lila nyanser med abstrakt bladliknande mönster, och bronsens naturliga patina syns på vissa delar för att ge kontrast och karaktär.
Placering och symbolik
Verket är placerat mellan Rosendals slott och Ståthållarängen på Djurgården, i en miljö där natur möter konst och där besökare kan vandra, stanna upp och betrakta konstverket i dialog med omgivningen.
Skulpturen fungerar som en symbol för kulturella möten och utbyten. Tygernas historia — med batiktryck från Indonesien, massproduktion och kolonihistoria, och hur de adopterades i Västafrika — gör att konstverket också talar om migration, identitet, hybriditet och globala kopplingar. Samtidigt markerar det konstnärliga uttrycket och placeringen en satsning på konst i offentliga miljöer där många människor kan ta del av konst utan att gå in i museum.
Allmän tillgänglighet och program
Skulpturparken är öppen för alla året runt och utan inträde vilket gör konstverken fritt tillgängliga för allmänheten. Kulturstiftelsen arrangerar även audioguider, konstpedagogiska program och guidade turer kring konstverken för att öka förståelsen och engagemanget.
Lämna ett svar