Onsdagen den 17 februari deltog Prins Carl Philip i ett digitalt möte med representanter från restaurangnäringen för att få information om hur pandemin fortsätter att påverka branschen.
Med på mötet var kockarna Stefan Eriksson, Klas Lindberg, Malin Söderström, Peter J Skogström och Andreas Stenberg, vd för Årets kock. Tillsammans informerade de Prinsen om hur deras respektive verksamheter drabbats med anledning av den pågående pandemin.
Varje år är det Prins Carl Philip som delar ut priset till vinnande personen.

Allt om Årets kock och Prins Carl Philip
Årets Kock är Sveriges mest prestigefyllda tävling för professionella kockar och betraktas som det svenska mästerskapet i matlagning. Tävlingen grundades år 1983 på initiativ av branschorganisationen Menigo tillsammans med svenska livsmedelsföretag, och har sedan dess utvecklats till att bli en central del av den svenska gastronomiska kulturen. Syftet med Årets Kock är att lyfta fram den kulinariska kreativiteten, hantverksskickligheten och innovationsförmågan hos Sveriges främsta kockar samt att inspirera till utveckling inom gastronomi och hållbar matlagning.
Att vinna Årets Kock är en av de största utmärkelser en kock i Sverige kan få. Vinnaren får inte bara titeln Årets Kock utan blir även en förebild inom branschen och ambassadör för svensk matkonst. Många av Sveriges mest kända och framgångsrika kockar har fått sitt stora genombrott genom tävlingen, bland dem Stefan Karlsson, Tommy Myllymäki, Mathias Dahlgren, Markus Aujalay och Gustav Leonhardt. Flera av dem har senare representerat Sverige i internationella tävlingar som Bocuse d’Or och bidragit till att sätta svensk gastronomi på världskartan.
Tävlingen är uppbyggd i flera steg och pågår under nästan ett helt år. Den börjar med en öppen ansökningsomgång där yrkesverksamma kockar får skicka in sina recept och presentationer. Därefter följer kvaltävlingar där juryn bedömer smak, teknik, presentation och hållbarhet. De bästa deltagarna går vidare till finalen, som brukar hållas under festliga former inför publik. Under finalen får kockarna tillaga flera rätter under hård tidspress och inför en jury bestående av några av Sveriges mest meriterade gastronomer. Bedömningen sker anonymt och bygger på faktorer som smak, estetik, teknik, kreativitet och resurshushållning.
En viktig aspekt av Årets Kock är att tävlingen ständigt utvecklas för att spegla samtiden och de värden som är viktiga inom modern matlagning. Under de senaste åren har hållbarhet, lokala råvaror, växtbaserade alternativ och minskat matsvinn fått allt större betydelse. Kockarna uppmuntras att tänka långsiktigt och att skapa rätter som både är gastronomiskt avancerade och etiskt försvarbara. På så sätt blir Årets Kock inte bara en tävling om smak, utan också en plattform för framtidens matfilosofi.
Årets Kock är dessutom en viktig mötesplats för hela den svenska restaurangnäringen. Den fungerar som en arena där branschfolk, producenter, journalister och matintresserade möts för att diskutera trender, tekniker och innovationer. Runt tävlingen har det vuxit fram en hel rörelse som arbetar för att stärka kockyrkets status och utbildning, och många unga kockar ser Årets Kock som en inspirationskälla och ett mål att sträva mot.
Förutom tävlingen driver organisationen Årets Kock även olika projekt under året, bland annat utbildningar, seminarier och kampanjer som syftar till att utveckla svensk gastronomi och inspirera till hållbar matlagning i både restauranger och hem. Organisationen arbetar också för jämställdhet och mångfald i branschen, med målet att fler ska kunna göra karriär inom det kulinariska yrket oavsett bakgrund eller kön.
Att bli Årets Kock innebär därför inte bara en personlig seger utan också ett ansvar. Vinnaren blir en röst för hela branschen och får ofta representera Sverige i olika sammanhang, både nationellt och internationellt. Titeln står för kvalitet, passion och kreativitet – men också för respekt för råvaror, natur och kultur.
Genom sin långa historia, sitt hantverksmässiga djup och sin betydelse för svensk matlagning har Årets Kock blivit mer än en tävling. Det är ett kulturfenomen som speglar Sveriges gastronomiska själ, en hyllning till yrkesskicklighet och innovation, och en påminnelse om att mat kan vara både konst, vetenskap och kärlek till livet.
Kungafamiljen och covid-19-pandemin
Kungafamiljen är angelägen om att visa sitt stöd för de insatser som görs i olika delar av samhället för att bekämpa covid-19-pandemin.
Genom samtal, digitala möten och besök informerar sig Kungafamiljen om hur pandemin påverkar Sverige.
Besök planeras utifrån rådande rekommendationer och med en strävan att inte i onödan ta verksamheternas tid och resurser i anspråk.
Lämna ett svar