Drottningen köpte den första majblomman

Årets majblomma är gjord av Elin Eisele som är 13 år och drottningen köpte den allra första digitalt. Sedan 1907 säljs dessa majblommor som också ger stöd till barn som lever ekonomisk utsatt. Drottningen köper den allra första majblomman enligt tradition som får komma till slottet, men i år blev det digitalt på grund av pandemin.

Dessa majblommor kallades för förstamajblomman före 1998, men heter nu majblomman. Det är en blomma som är konstgjord och som man kan fästa på sina kläder. Det som många kanske inte vet är att den säljs för välgörande ändamål både i Sverige, Finland, Norge och Estland. Den säljs av skolelever och scoutkårer under april. Intäkterna går till barn som behöver extra stöd.

Majblomman är en svensk barnrättsorganisation och en av landets mest kända välgörenhetsrörelser, som arbetar för att motverka barnfattigdom och skapa bättre villkor för barn i Sverige. Organisationen grundades år 1907 av Beda Hallberg i Göteborg, och hennes idé var enkel men genial – att sälja en liten blomma i maj varje år för att samla in pengar till barn som hade det svårt. Sedan dess har majblomman blivit både en symbol för solidaritet och en praktisk insats för barns välmående och rättigheter.

Allt om svenska kungafamiljen

Majblommans verksamhet bygger på två huvuddelar – den årliga insamlingen genom majblommeförsäljningen och det direkta stödet till barn och familjer. Varje vår säljer barn runt om i hela landet majblommor, oftast i skolor, på nätet eller i sina lokalsamhällen. Pengarna som samlas in stannar till största delen i den egna kommunen och delas ut som ekonomiskt stöd till barnfamiljer som behöver hjälp med sådant som kläder, fritidsaktiviteter, glasögon, cyklar eller andra kostnader som föräldrarna inte har råd med.

En viktig del av majblommans arbete är att ge barn möjlighet till delaktighet och ansvar. Det är barnen själva som säljer majblommor, vilket gör dem till aktiva deltagare i ett stort nationellt solidaritetsprojekt. På så sätt lär sig barnen om medmänsklighet, samhällsengagemang och vikten av att hjälpa andra. Samtidigt uppmärksammas vuxenvärlden på att barnfattigdom fortfarande finns i Sverige, trots att landet är ett av världens rikaste.

Majblomman arbetar också opinionsbildande och driver frågor som rör barns rättigheter och jämlika livsvillkor. Organisationen vill påverka politiska beslut och samhällsstrukturer så att fler barn får möjlighet att delta i fritidsaktiviteter, ha tillgång till bra skolmaterial och leva ett tryggt liv utan ekonomisk stress. Deras grundsyn är att inga barn ska hamna utanför på grund av familjens ekonomi, och att alla barn har rätt till en barndom fylld av lek, gemenskap och utveckling.

Varje år får majblomman en ny design och färg, vilket gör den till en symbol som både bär på historia och förnyelse. Miljontals svenskar har genom åren burit majblommor som ett tecken på omtanke och engagemang. Pengarna som samlas in förvaltas av lokalföreningar över hela landet, och verksamheten bygger till stor del på ideella krafter.

Majblomman är därför inte bara en insamling, utan en folkrörelse med ett djupt socialt syfte. Den knyter samman generationer genom gemensamma värderingar om solidaritet och ansvar för varandra. Genom sin långa historia och sitt engagemang har majblomman blivit en symbol för hopp och medmänsklighet – ett sätt att visa att små handlingar kan göra stor skillnad i barns liv.


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *